HTML

Úton - hazafelé...

“Nem az a boldog, akit a tömeg annak nevez, akihez özönlik a pénz; hanem az, aki minden javát a lelkében hordozza, szálegyenesen kimagaslik, eltapossa a bizonytalanságot, senkivel sem cserélne sorsot, embernek egyedül emberi oldalát értékeli. A természetet fogadja el tanítójául, az ő törvényei szerint formálódik, és úgy él, ahogy a természet előírta: biztos ítéletű, rendületlen, rettenthetetlen; megmozdíthatja valamilyen erő, de fel nem kavarhatja. Ha a sors hatalmas erővel a lehető legártalamasabb dárdáját röpíti felé, eltalálja ugyan, de nem sebzi meg.” (Seneca)

Friss topikok

Bejegyzések

2008.09.09. 18:30 Pilgrim

Jövőkép - itthon?

Nemrégiben szóba került Srínél a kommentek között a hiányos magyar jövőkép, illetve ennek következtében a magyarhonból távolabbi vidékre költözés lehetősége. Tény, mindannyian érezzük az elmúlt évek - és évtizedek - visszavető erejét, én mégis azt mondom, hogy menekülés helyett talán van más megoldás is. Ha nekünk nem, akkor gyerekeinknek, unokáinknak sikerülhet egy boldogabb élet itt, Magyarországon. Néhány év és évtized elrontott politikája miatt nem adhatjuk fel nagy- és dédapáink, -anyáink munkáját és hitét. Szerintem ebben a kérdésben nehéz racionálisan gondolkozni, minden érzelmet mellőzve.

Ugyanakkor érdekes az a cikk, amit nemrégiben olvastam a Greenfón. Ami egyben meg is adja Dorkának a válaszomat a "hová költözzünk?"-kérdésre. Nem csak politikai és gazdasági vonalon ad a cikk támpontokat a jövőnkre nézve. A legjobb élet- és jövőkilátások tekintetében a skandináv országok állnak a legjobban, ebben nincs is semmi meglepő. "A ranglista első száz helyezettjét vizsgálva kiderül: elsősorban Skandinávia, Svájc, Hollandia, Ausztria, Németország nyugati tartományai, Nagy-Britannia és Franciaország indulnak a legjobb esélyekkel a jövőnek." Hazánk a középmezőnyben foglal helyet, és ebben a tanulmányban is kitűnik a kelet-közép-európai országok fővároscentrikussága. Hogy Magyarországon belül milyen a régiók helyzete? "A hét magyar régió közül a legjobban a Budapestet is felvonultató Közép-Magyarország szerepelt (168.). A Közép-Dunántúl a 214., a Nyugat-Dunántúl a 217. lett, holtversenyben a többi között Drezdával. Az Észak-Alföldtől (245.) kicsit leszakadva jön a Dél-Dunántúl, úgy, hogy a 258. helyen két görög régióval is osztozkodni kellett. A Dél-Alföld a 263. lett, míg a magyar régiók közül sereghajtóként Észak-Magyarország végzett a 268. hellyel."
 

Ergo ha valakinek költözhetnékje van, inkább északnak induljon.

Mellesleg én idén fogadtam meg, hogy - az esetleges rövid "muszájutakat" leszámítva - még nyaralni sem megyek külföldre. Illetve a Kárpát-medencén kívülre. Az idei nyár - a vidékeink falvait járva - megmutatta, hogy minden apró község tartogat ezernyi csodát, amit nagyon sokan kihagynak, mert azt hiszik, már láttak itthon mindent. Évtizedekre való túrát, kirándulási és pihenési lehetőséget lehet még ebben a megcsonkított kis Hazában is találni. Nem kevésbé otthont...

13 komment

Címkék: költözés magyarország itthon tanulmány jövőkép greenfo


A bejegyzés trackback címe:

https://hazauton.blog.hu/api/trackback/id/tr51648995

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Srí 2008.09.10. 06:09:17

Szerencsémre, mindig szerettem a hazámat. Mármint a földjét, tájait, falvait. Nagyon sokat kirándultam mindenfelé fiatalabb koromban is, régen olcsón bérelhettünk házat, nem volt gond a nyaralás. Őrség: felejthetetlen két hét a Vadása tónál. Vagy táborozás többször is a Szelidi tónál, sátor-romantika. Balaton sokszor, sok helyen. De szép emlékek..

Most, hogy húgaimmal házkeresőben jártunk vidéken, ismét rácsodálkoztam a tájakra, ha már az infrastruktúrára nem tudtam. Mintha megállt volna az idő, szinte semmi változás, talán csak a parabola antennákból lett több. Ugyanezt elmondhatom az én falumról is.

Ha más országban akarnék élni, az csak Indonézia, Bali lehetne. Mennék a lányomhoz, de csak pár év múlva, amikor az állatkáim már nem élnek. És még azt sem döntöttem el biztosan, hiszen fogalmam sincs, mi lesz pár év múlva, nem nagyon lehet ennyivel előre tervezni.

Pilgrim 2008.09.10. 12:28:18

Aki szereti a hazáját, valóban szerencsés. Manapság kevés embernek adatik meg ez az érzés, sokan menekülőre fogják. Amit persze egy részről meg lehet érteni, mert ha nincs meg a tradicionális, érzelmi kötődés, akkor ebben a mai légkörben nehéz maradni és boldogulni. Akinél kialakult a kötődés, nehezen mond le az otthonáról. A Te esetedben teljesen érthető a szándék a családi kötődés miatt.

Mint már beszéltünk róla, nekem a Bakony, a Balaton-felvidék és a Pilis a legkedvesebb helyem, de az Őrségben is szereztem jónéhány szép élményt. A tanyán, ahol sokat voltam, rendszerint a szavasokkal együtt reggeliztünk hajnalban, a közeli patakhoz jártak le inni.

Ha Balaton, akkor természetesen északi part, bár a legutóbbi nyarakon a délin többet voltam. :)

Vannak olyan részei az országban, ahol megállt az idő. Ugyanakkor a Dunántúlon az EU-csatlakozás óta sok kistelepülés fejlődésnek indult (részben köszönhető a Leader-programnak). Arányaiban nézve nagyobb ütemben, mint a nagyvárosok.

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2008.09.10. 15:09:36

Most rövid leszek, mert únom már nagyon a locsogó hosszú kommentjeimet...
A lányom lement Pécsre felvételizni. Egykori évfolyamtársánaál aludt, aki már lenn dolgozik. Na milyen volt..? kérdeztem, és nagyon meglepődtem a válaszon. Nem az egyetemi felvételi beszélgetésről szólt.
Tudod, mondta kissé töprengve, eddig sohasem gondolkodtam olyasmin, hogy vidéken is élnek emberek.
Járt már Szentpéterváron, orosz családnál lakva, aztán Írországban, a barátnőjénél, Portugáliában, Párizsban, hosszasan Brüsszelbe, de úgy vettem észre, csak most jutott el valami lényegbevágó a tudatáig, van külföld és van magyar vidék - kiváncsi vagyok hova jut vele.
Aztán a nyáron az újabb meglepetés, a fiam aki össze vissza járkált nyaranként a haverjaival a nagyvilágban, júniusban bejelentette: elmegyek Erdélybe. Kivel...? Egyedül...Miért..? Csak - érdekel. És hol fogsz lakni, van már valami címed..? Nincs semmi, csak megyek, nem tudom hova, illetve hallottam ezt azt../magam is mesélgettem elég sokszor /
Amikor "külföldön járt" sms-t váltogattunk. Erdélyből hosszan telefonált. Vasárnap, amikor hazamegyek, megnézem a képeit.

Pilgrim 2008.09.10. 19:04:13

Pedig mindannyian örülünk a hosszú kommenteknek, a hosszú blogbejegyzéseidnek nem kevésbé. :) Szeretek nálad olvasgatni.

Legutóbb én is Brüsszelben, aztán Kölnben és Frankfurtban voltam, de sehol sem éreztem magam olyan jól, mint itthon, vidéken. Még napokra, hetekre sem, tudva, hogy jövök haza.

Hosszú az évek sora, amit eddig a fővárosban töltöttem. Sokszor azt gondoltam, hogy milyen szerencsés vagyok a vidéki honfitársaimhoz képest, amiatt, hogy elérhető közelségben van mozi, színház, fesztiválok, lehetőségek stb... Aztán eltelt egy kis idő, és rájöttem, hogy amennyit kapok a nagyvárostól, a dupláját el is veszi. Kezdetben ingerszegény és unalmas környezetnek gondoltam a "falut", de a fiatalság szeszélyének betudva egyértelműen tévedés volt. Értékes, tartalmas életet csak vidéken lehet élni, szerintem. Amint tudok és időm engedi, megyek is vidékre. Sokat vagyok a szőlőben. Most is innen pötyögök.

Erdély egy külön világ, közhely, de varázsa van.

Srí 2008.09.10. 22:02:07

Erdély...klasszak a gyermekeid, Inszeminátor. Ne csodálkozz, ha azt látják meg a világból, amit írsz. Te vagy az apjuk. Erdélybe meg visszavágyom, talán még eljutok újból. Nagyon szeretem. Azon gondolkodtam mostanában, hogy mennyire jó is az internet. Sok fiatalt megismertem, a gyermekeim korosztályát és még fiatalabbakat is, néhányukat személyesen is. És boldoggá tesz, hogy léteznek ilyen fiatalok, mint Pilgrim, vagy a te gyerekeid Inszeminátor, vagy az enyémek, vagy a Konzis és a Reakciós fiúk, vagy Mishmeshdorka, vagy Dekoninck. Akik felelősen gondolkodnak, akikre lehet majd számítani, ha országunk mostani vezetői eltűnnek végleg, kiöregszenek, vagy leváltják őket. Van kinek átadni a hagyományokat, a föld, a természet, az állatok szeretetét és valahogy emiatt hiszek abban, hogy nem lesz vége az emberiségnek, ha nehéz időszak elé is nézünk.

Én meg ma elhagytam egy napra a falut, a fővárosban voltam egész nap. Ilyenkor mindig rácsodálkozom a szépségeire, az épületekre, a hidakra, a szép terekre. Egész jól tudtam autózni, nem fogtam ki dugókat. Volt pár elintéznivalóm, közben gyönyörködtem egy sort, de baromi jó volt hazajönni:)

Pilgrim 2008.09.10. 22:26:19

Igen, az internet részére ez egy pirospont. Sokatokat én is úgy ismertem meg - aminek nagyon örülök - hogy egyébként nagy eséllyel elkerültük volna egymást a világban, pontosabban kevés találkozási lehetőségünk lett volna. És mindegyikőtök, akiket olvasok, akikkel kommentelek, beszélgetek, ad valami pluszt az életembe.

Tényleg Srí, mi van Dekonnal? Már régóta hiányolom. Egy darabig még követtem a nickváltást, de elvesztettem a fonalat. Vagy lehet, hogy el sem kaptam? Akkoriban keveset neteztem, blogoztam, aztán amint több időm lett, már nem futottunk össze.

Srí 2008.09.11. 00:14:44

Dekon mostanában kevés időt tölt a neten. itthon van már, hazajött Japánból és babázik:) Élvezi a családját, hosszú ideig nélkülözte őket. Ennyit tudok, többet én sem. Talán majd még megjelenik:)

Mdorka 2008.09.11. 06:58:19

Szia :-)
Örülök, hogy blogot nyitottál, jól tetted!
Szeretem én Magyarországot, nagyon is.
Jövőképet viszont látok, és bármelyik gondolatti szálon indulok el, (kb 5 irányba) semmi jót nem találok a jövőben... Főleg a hangulat, a mentalitás miatt, az emberek egymáshoz való viszonya, hozzáállása miatt,és hogy senki nem fog merni igazán olyan rendszerekhez hozzányúlni,amik miatt pár év múlva összeomlik minden.

Skadináv orsszágokba semmiképp nem mennék, akkor sem ha gazdaságilag az a legjobb.. Sehová északabbra:)) semmi bajom velük, de nagyon "kilógnék"

Inkább szegényebb, de meleg és jókedélyű helyekre szavaznék... Olaszország délebbi része... Görögorszég...Svájcban volt szerencsém kicsit hosszabb időt eltölteni mint egy nyaralás, de oda sem mennél lakni bár lehet hogy ..Nem tudom miért. De végülis tökmindegy, mi már úgyis maraunk, de a gyerekeket szívesen átültetném egy" boldogabb talajba"

Málta lenne az ideális, szerelmem:-)gazdag is, hangulatos is, gyönyörű is, de elég nehéz oda "bejutni"

Lehet hogy túl pesszimista vagyok, de tényleg semmi, de semmi jót nem látok az elkövezkező 100 évre.. Bár nem vagyok látnok.

Pilgrim 2008.09.11. 10:34:14

Szia Dorka, örülök, hogy itt vagy te is. :) A jövőt itthon nagyon sokan úgy látják, mint te - néha én is. Más-más az emberek tűrőképessége, én azt mondom, kitartok. De valahol érthető, hogy a mai helyzetben egy felelősen gondolkodó, a gyerekeiért aggógó szülő nem látja a nekik szánt boldog jövő lehetőségét.

Aki tud, menekül. Már diploma, megfelelő nyelvtudás nélkül is. Megéri orvosnak, mérnöknek, esztergályosnak, hentesnek, traktorosnak is külföldön munkát vállalni, és ottragadni (azért csak ezeket említettem, mert ilyen esetekről biztosan, elsőkézből tudok). Mindegyik szakmai réteg kint jobban jár. Úgy a diplomás, mint a szakmunkás. Aki viheti a családját, vagy esetleg fiatal lévén ott tud családot alapítani, hamar legyűrheti a honvágy-érzést.

Mi meg itthon csak fogyunk, gyengülünk, hígulunk.

Pilgrim 2008.09.11. 10:36:02

Dekon helyében én sem tennék máshogy. :)

Quicksilver 2008.11.30. 15:03:36

Én vidéki vagyok, túrázni szerető, azaz itthon, Mo-on is találok magamnak éppen elég szépséget, új helyet, ahol még nem voltam, érdekességeket... de szerintem aki elvből kizárja a külföldet, az ugyanannyira téved, mint aki elvből megy csak oda. A sokszínűségnek van egy hazai, kedves és egy egzotikus, alkalmi vonulata, és én mindkettőt tudom élvezni; ezért is megyek bárhová, ahová az élet kínálja, és nem akarom lekorlátozni magam azzal, hogy 'minek menjek külföldre, mikor itthon is van sok szépség' - persze, hogy van, de ettől még külföldön is van.

Pilgrim 2008.11.30. 23:23:39

Azt nem mondom, hogy voltam már elég helyen külföldön, mert nem voltam. Jónéhány helyen megfordultam, de kizárólag Európán belül. A múlt nyarat viszont itthon töltöttem és talán ez volt az eddigi legtartalmasabb. Eddig is tudtam, de idén különösen jó volt ráeszmélni, hogy mennyi megismerésre váró érték van ebben az országban. Másrészt a hazai pihenés/túrázás/nyaralás mellett szól az is, hogy közel van, kevésbé pénz és időigényes. :)

Quicksilver 2008.12.01. 08:18:24

Igen, itthon el lehet ugrani hétvégére bárhová, míg a külföldi utazás szükségszerűen több szervezést és anyagiakat igényel. Az arányok mondhatni egyértelműek, én csak a szélsőséges csakazértismaradjunkitthon ellen szóltam, mert az szerintem felesleges önkorlátozás.
süti beállítások módosítása