Jópárszor, jónéhány esztendőn keresztül sétáltam, futottam, bicikliztem át Újpestről Óbudára és vissza az északi összekötő vasúti hídon. Esőben, hóban, napsütésben; kicsit az életem részévé is vált. Nem mellékesen ráadásul olyan volt, mint amilyen valójában az Alkotmányunk is: "ideiglenesen" "szolgálta" a nemzetet több évtizeden át - a híd esetében ez az időszak 1954-től számítandó egészen 2008-ig. Vajon az Alkotmány is ennyi időt fog kihúzni? Természetesen a párhuzamot nem minden szempontból vonhatjuk meg az alaptörvényünk és az újpesti híd között, hiszen utóbbi 1896-ban épült elődjének egyik - újra összeszerelt - darabja szolgált a Budapest-Pécs vasútvonalon a simontornyai Sió-hídként egészen 2002-ig. 106 évet élt. Ergo az furcsa lenne, ha megunva Alkotmányunkat, azt átpasszolnánk mondjuk valamelyik szomszédos államnak, hogy lehúzzon ott is néhány évtizedet. De az északi összekötő vasúti híd még ilyen sokoldalú szolgálatra is képes volt.
Képekkel búcsúzom az uszályokra rakott elemeitől és egyben köszöntöm a helyette épülő, remélhetőleg mindkét oldalán használható gyalog- és kerékpárúttal ellátott új hidat.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Srí 2008.10.16. 09:57:49
Pilgrim 2008.10.16. 21:17:12
Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2008.10.17. 09:01:21
nem is sejtettem hogy szétbontották ezt a hidat. Sríhez hasonlóan én sem voltam soha rajta, viszont ha arrafelé jártam, mindig megnéztem magamnak (legutóbb augusztus végén), mert nagyon szeretem az ilyen tisztán mérnöki konstrukciókat. Ráadásul ha érzelmileg is kötődik az ember ilyen dolgokhoz, akkor különösen rossz így látni, szétszedve az egészet.
Gratula a fotókért, nagyon tetszenek!
ps: ez most tök más, de a tegnap megjelent Heti Válaszban felsorolják a MÁV legrégebb óta használatban lévő eszközeit.
Na mit gondolsz kedves Pilgrim, melyik a legrégebbi, ma is használatos sínpár Magyarországon????
megfejtés: a Kiskőrös-Kalocsa vonal sínpárja a legrégebbi. Van róla fotó is az újságban.
Gyártás éve: 1881, Tisza Kálmán miniszterelnökségének az ideje.
Én ettől a hírtől alig kaptam levegőt :)))
inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2008.10.19. 21:09:34
Pilgrim 2008.10.20. 22:08:51
A Vasút Trianonnal óriási veszteségeket szenvedett, miközben a szomszédos országok ajándékba kapták a hálózatot. Kedves Inszeminátor, én nem igazán értek a vasútgépészethez, de laikusként mindig csodálattal tekintettem ezekre a szerkezetekre. :)
ekkerjoz 2008.10.23. 09:03:18
Azok az osztálytársaim, akik mégis Győrbe mentek, már mind nyugdíjban vannak, annyi szolgálati idejük jött össze, mert még az elemi iskolai tanulmányi időt is beszámították, most 46 évesen nyugdíjasok, megdolgoztak érte. Ezzel együtt a vasút ma sem valami vonzó, mert nincsenek fejlesztések, ősöreg technikát kell toldozni-foldozni, és ahogy elnézem, jövője sem nagyon van. Azok a kiskőrösi sínek még egy darabig ott maradnak, míg a korona lekopik gerincig.
Pilgrim 2008.10.25. 13:02:28
Ami viszont nagyon szomorú, hogy míg mindenhol fejlesztik a kötött pályás közlekedést, nálunk a leépítés folyik. Mindent fordítva csinálunk.
ekkerjoz 2008.10.26. 12:57:18
Kamaszoknak viszont mások az ideáljai, érettségi előtt vadászrepülő akartam lenni.
Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2008.10.28. 20:18:36
Nem csak a hálózatot kapták ingyé' az einstandolók... 1881-ben született nagyapám Tövisen volt (a családi hagyomány szerint, bár ezt nem regisztrálták a hivatalos könyvekben) állomásfőnök, amíg "át nem vette" az állomást a csefere. Esküt kellett volna tenni, olyat, mint a katonatiszteké vagy a tűzoltóké... Nagyapa nyakas kálvinista volt: szűken mérte az esküt. Egyet már letett, nem tesz mást...
Első házasságából volt két kamasz fia, özvegysége után hamar újranősülvén született Édesanyám, a húgával volt várandós az új asszony... a valachi úgy rúgta ki őket az új országból, hogy kocsira nem is volt szükségük az ingóságok elszállításához... Három éven át laktak vagonban a Keleti egyik mellékvágányán... Pedig a MÁV egykor jó hely volt: "nyugdíjas állás !" - mondták. Édesanyámnak haláláig járt a kedvezményes jegy, pedig nem ő volt MÁV-alkalmazott...
De vegyük a jó oldalát: én nem jöhettem volna létre... :-) ha Édesanyám nem kerül a Pázmány Péter Tudományegyetemre...
Pilgrim 2008.10.29. 00:03:43
Kedves Mormogi Papa, a te családod története is mutatja, hogy fura dolgokat produkál a sors, de visszatekintve sokszor azt hihetjük, hogy nem volt hiába...
Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2008.10.29. 15:29:11
Úgy esett, hogy apai nagyanyám meg szepességi cipszer (németajkú) családban született. Két testvére közül az egyiket a második világégés után telepítették ki (férje német családneve miatt) német területre (pechjére ebből lett az NDK…), a másik ott maradt "Cseszkóban", ő pedig megtartotta magyar állampolgárságát, mert Pestre jött férjhez… Három nővér - három ország… 45 után egyszer tudtak mindhárman összejönni - naná, hogy Pesten…
Hasonló történet akad másutt is: Strasbourg-Strassburg egyik szép terén (Place Gutenberg) áll egy szobor. Elzászi anya siratja két halott fiát: ott fekszenek a karjai között. Az egyiken német, a másikon francia egyenruha…
Pilgrim 2008.10.30. 19:28:09